با درک اینکه ویپ می‌تواند چه کاربردی برای کسب و کارتان داشته باشد مزایا و معایب خط ویپ نسبت به دیگر سیستم‌های تلفنی را با یکدیگر آنالیز خواهیم کرد. به نظر شما مهم‌ترین مزایا و معایب تلفن ویپ چیست؟

ویپ (VoIP) یا (Voice over Internet Protocol) یکی از تکنولوژی‌های متحول کننده در ارتباطات کسب و کارها است. ویپ تکنولوژی توسعه‌ یافته‌ی سطح بالا در بستر اینترنت است که به کسب و کارها و افراد اجازه می‌دهد تماس صوتی آنلاین برقرار کنند.

احتمالا می‌دانید ویپ چیست و قبلا از آن استفاده کرده‌اید، مثلا واتس اپ، اسکایپ و وایبر به شما اجازه می‌دهند از طریق اینترنت تماس برقرار کنید. اگر نمی‌دانید ویپ چیست کافی است مقاله‌ی ویپ چیست و چه کاربردی برای کسب و کار دارد؟ را مطالعه کنید.

با وجود اینکه مزایای سیستم تلفنی ویپ بیشتر از معایب آن است ولی دانستن ویژگی‌های خوب و بد خطوط ویپ شما را برای تصمیم گیری آگاه‌تر می‌کند. این مقاله به شما کمک خواهد کرد مزایا و معایب خطوط ویپ را بدانید بنابراین می‌توانید با خیال راحت تصمیم بگیرید که آیا خط ویپ گزینه‌ی خوبی برای کسب و کارتان است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای مقاله همراه من باشید.

مزایای خط ویپ

1. مقرون به صرفه‌تر

قیمت خط ویپ

مزیت اصلی ویپ نسبت به دیگر سیستم‌های تلفنی مقرون به صرفه بودن آن است. ویپ فرصت‌ بسیار خوبی برای ذخیره‌ی مالی است، از هزینه‌های نصب و راه اندازی اولیه گرفته تا هزینه‌های غیرمستقیم و دوره‌ای در صرفه جویی مالی به شما کمک خواهد کرد. در واقع کسب و کارتان می‌تواند از خدمات بهتری با هزینه‌ی کمتر بهره ببرد.

سیستم‌های تلفنی ویپ معمولا به صورت اشتراکی پرداخت می‌شوند و همه‌ی امکانات در پکیج‌های قیمتی گنجانده می‌شوند. چون خطوط ویپ نرخ هزینه‌ی تماس کمتری نسبت به دیگر سیستم‌های تلفنی برای تماس‌های بین المللی و مسافت طولانی دارد هزینه‌های تماس کسب و کارتان به طول قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، از آن جایی که خط ویپ معمولا در فضای ابری است مجبور نیستید که برای خرید تجهیزات سرمایه گذاری کنید و کارشناسان مرکز تماس برای برقراری تماس از رایانه، لپ تاپ یا تلفن همراه متصل به اینترنت استفاده خواهند کرد.

در همین رابطه بخوانید: راه هایی برای کاهش هزینه‌های راه اندازی استارتاپ

 

2. مقیاس پذیری

مزیت خوب دیگر استفاده از خط تلفن ویپ این است که بر اساس نیازهای کسب و کارتان قابل تنظیم و سازگاری است. در صورتی که پکیج خریداری شده نیازهای کسب و کارتان را رفع نمی‌کند همه‌ی کاری که باید انجام دهید پرداخت هزینه‌ی اضافه‌تری برای ارتقا اشتراک خریداری شده مناسب با وضعیت فعلی استارتاپ شما است.

همچنین سیستم ویپ به شما اجازه می‌دهد به امکانات پیشرفته‌ در تماس مثل مسیریابی تماس، ضبط تماس، کنفرانس تلفنی، انتقال تماس و … دسترسی داشته باشید. هر چه کسب و کارتان رشد بیشتری کند می‌تونید از این امکانات بهتر بهره مند شوید.

 

3. انعطاف پذیری

با خط ویپ کارمندان دیگر مجبور نیستند برای برقراری تماس‌های کاری در دفترکار باشند چون خطوط ویپ به دفترکارتان وابسته نیستد. بنابراین، نیروهای شما همیشه تا وقتی که به اینترنت دسترسی داشته باشند متصل هستند.

این موضوع امکان دورکاری کارمندان کسب و کارتان را بدون هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای فراهم می‌کند. در خطوط تلفن ثابت سنتی نیاز است برای سیستم تلفنی کسب و کار تجهیزاتی را بخرید و سپس آن را راه اندازی کنید که این روند ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

 

4. نصب آسان

بر خلاف سیستم تلفن سنتی که برای نصب به خرید خط تلفن و نصب سیستم PBX فیزیکی در فضای دفترکار نیاز دارد، نصب سیستم ویپ بسیار آسان‌تر است.

همه‌ی کاری که باید برای راه اندازی سیستم تلفن ویپ کسب و کارتان انجام دهید کار کردن با نرم افزار آنلاین ارائه دهنده‌ی سرویس است و نیازی به خرید هیچ سخت افزاری نیست.

 

5. سهولت در استفاده

تلفن‌های ثابت رومیزی که برای استفاده از ویژگی‌های آن مجبور بودید خیلی از چیزها را به ذهن بسپارید را فراموش کنید.

کار با سیستم تلفن ویپ بسیار آسان است چون اکثر پلتفرم‌های ویپ بسیار کاربر پسند هستند و همه چیز در آن‌ها به راحتی قابل فهم است. نگران یادگیری نحوه‌ی کارکرد آن نباشید چون حتی برای کسانی که سر و کار زیادی با تکنولوژی ندارند سخت نیست.

 

معایب خط ویپ

همه چیز در زندگی مزایا و معایب خودش را دارد. در حالی که ما از معایب تلفن سنتی در مقایسه با سیستم تلفنی ویپ صحبت کردیم اما استفاده از خط ویپ نیز معایبی به همراه دارد.

 

1. وابستگی کامل به اینترنت

با وجود همه‌ی عملکردهای ارتباطی و ویژگی‌های پیشرفته‌ در تماس‌های خطوط ویپ در صورتی که اینترنت نداشته باشید هیچ کدام کار نخواهد کرد.

پایداری اتصال اینترنت شما عامل قابل توجهی برای تعیین کیفیت صدا در تماس‌های شما است. این موضوع بدین معنی است که اتصال ضعیف اینترنت می‌تواند تماس‌هایتان را ناواضح کند یا اینکه در حین مکالمه با تاخیر همراه شوید. مشکلات دیگری از اینترنت که می‌تواند بر تماس ویپ شما تاثیر بگذارد تاخیر اینترنت (Latency) و نوسان (Jitter) است که عامل آن می‌تواند اتصال اینترنت ضعیف یا زیرساخت نامناسب اینترنت باشد. این موضوع منجر به کاهش رضایت مشتریان یا اختلال در ارتباطات داخلی می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

  • استفاده از ارائه دهنده‌ی اینترنت قابل اعتماد
  • اگر از اینترنت اشتراکی استفاده می‌کنید بخشی از آن را به ویپ اختصاص دهید
  • از دستگاه‌های اختصاص داده شده به سرویس ویپ مثل روتر که بر روی انتقال بسته‌ها به دیگران در شبکه تمرکز می‌کند استفاده کنید
  • از سرویسی استفاده کنید که در صورت قطعی یا ضعیف بودن اینترنت بتوانید از شماره تلفن همراه به عنوان جایگزین استفاده کنید

در همین رابطه بخوانید: ۸ روش کاربردی برای افزایش کیفیت تماس ویپ

 

2. آسیب پذیری در برابر حملات سایبری

امنیت خط ویپ

در ارتباطات اینترنتی امنیت اولویت بالایی دارد. امکان شنود هکرها و تحریف یا انتقال تماس‌ها برای خرابکاری و اهداف غیرقانونی وجود دارد و باید جدی گرفته شوند.

تعداد کمی از ارائه دهندگان خطوط ویپ برای محافظت از تماس‌های تلفنی در برابر حملات هکرها در طی مخابره تماس هنوز تمهیدات امنیتی قوی‌ را پیاده سازی نکردند. ولی خوشبختانه اکثر ارائه دهندگان سرویس ویپ برای اطمینان از اینکه داده‌های شما همیشه در مقابل مزاحمت‌ها ایمن هستند از رمزگذاری‌های سرتاسری استفاده می‌کنند. همچنین اطمینان پیدا کنید که بهترین ارائه‌ دهنده‌ی سرویس ویپ را انتخاب می‌کنید.

در همین رابطه بخوانید: هر آنچه باید در مورد امنیت خط تلفن ویپ voip بدانید

 

3. ناکارآمد در وضعیت‌های اضطراری

چون اتصال اینترنت به اندازه‌ی خطوط تلفن سنتی در وضعیت‌های اضطراری قابل اعتماد نیست سیستم‌های تلفنی ویپ در وضعیت‌های اضطراری مناسب نیستند. به خصوص اگر از خطوط ویپ غیرثابت استفاده می‌کنید چون این خطوط به منطقه‌ی جغرافیایی خاصی محدود نیستند این موضوع بیشتر صدق می‌کند.

ممکن است امداد گران جهت رهگیری منطقه‌ی تماس گیرنده و اعزام بهتر خدمات امدادی از شماره تلفن آن‌ استفاده کنند ولی این کار برای خطوط غیرثابت ویپ غیرقابل انجام است.

 

آیا خط ویپ ارزش سرمایه گذاری دارد؟

با در نظر گرفتن مزایا و معایبی که در بالا اشاره شد به جرات می‌توان گفت که خطوط ویپ قطعا ارزش سرمایه گذاری را دارند. در حالی که ویپ بهترین سیستم تلفنی نیست اما مزایای آن از معایبش بیشتر است و می‌تواند به رشد کسب و کارتان کمک کند.

مزایایی مثل انعطاف پذیری، ظرفیت رشد بیشتر و دسترس پذیری با قیمتی مقرون به صرفه می‌تواند کسب و کارتان را به سمت موفقیت سوق دهد، به خصوص اگر فرآیند جذب لید در کسب و کارتان از طریق تماس تلفنی انجام شود.

برای خرید خط ویپ مخابرات می‌توانید از خطوط ویپ دفترشما استفاده کنید. در خطوط ما کیفیت و اتصال تماس‌های تلفنی کسب و کارتان به سرعت و پایداری اینترنتتان وابسته نیست و راه ارتباطی تلفنی همیشه متصل خواهد بود. این خطوط با کد شهر تهران ارائه می‌شوند و با پیش شماره‌های 2، 7 و 9 شروع می‌شوند.

همچنین برای راه اندازی آنان نیازی به خرید هیچ گونه تجهیزات و سخت افزار نیست و صرفا با ثبت نام در پرتال دفترشما به سرعت فعال می‌شوند. این خطوط در فضای ابری قرار دارند بنابراین حتی با جابجایی دفترکارتان نیز قابل استفاده هستند.

برای آشنایی با این خطوط می‌توانید به مدت 15 روز کاملا رایگان از آن‌ها بهره مند شوید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خطوط ویپ می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

وُیپ چیست و چرا تحولی در ارتباطات به شمار می آید؟

مرکز تماس ویپ چیست؟

آشنایی با ۱۰ سرویس برتر ارائه کننده ویپ VOIP در جهان

تلفن ویپ در برابر خط ثابت: کدام برای کسب و کارهای کوچک بهتر است؟

 

با توجه به مزایا و معایب خطوط ویپ هنوز هم سیستم تلفن ثابت سنتی را ترجیح می‌دهید؟