چندین سال است که راه اندازی استارتاپ در ایران بسیار رایج شده است و افراد زیادی به دنبال عملی کردن ایده‌هایی که در ذهن خود دارند هستند. اما آیا همه‌ی این ایده‌ها برای راه اندازی استارتاپ مناسب هستند و تبدیل به استارتاپی موفق می‌شوند؟

هر استارتاپ موفقی با یک ایده‌ی منحصر به فرد، کارآفرین مشتاق و بازار دارای پتانسیل راه اندازی می‌شود. تشخیص ایده‌های خلاقانه و بکارگیری آن‌ها اولین قدم در راه اندازی استارتاپ است. اما با توجه به این که ایده‌های زیادی وجود دارد و پیدا کردن ایده‌ی کاربردی کمی سخت در ادامه‌ی مقاله بهترین ایده‌های راه اندازی استارتاپ در ایران را برایتان گردآوری کرده‌ام.

1. واقعیت مجازی (VR)

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی واقعیت مجازی (VR)، معمولا در یکی از سه بخش فروش محصولات VR، ایجاد تجربه‌ی VR و مشاوره فعالیت می‌کنند. برای شروع بهتر است به علایق افراد و شرکت‌های VR که در منطقه‌ی شما فعالیت می‌کنند نگاهی بیندازید. بر فرض مثال، اگر هیچ تجربه‌ای در رابطه با VR در منطقه‌ی شما وجود ندارد، فرصت مناسبی است که اتاق فرار VR یا بازی با VR را معرفی کنید.

در همین رابطه بخوانید: استارتاپ و هر چیزی که باید درمورد آن بدانید

 

2. چت بات

چت بات‌ها روشی برای ارتباط با مشتریان و راهنمایی آن‌ها هستند. موفقیت استارتاپی با محوریت چت بات به ظرفیت‌های محصول و درخواست مشتریان بستگی دارد. عواملی مثل استفاده از زبان بومی، طراحی شخصیت ربات و کار کردن بدون ایراد پلتفرم در پاسخگویی موثر به سوالات مشتریان اهمیت دارد و برای موفق شدن استارتاپ حیاتی است.

 

3. ضبط پادکست

آیا فردی پراشتیاق هستید که دوست دارید در رابطه با موضوعی خاص با هر کس که به حرف‌هایتان گوش می‌دهد صحبت کنید؟ در این صورت تولید پادکست ایده‌ی استارتاپی خوبی برای شما است. تولید پادکست فعالیت ایده آلی برای افرادی است که به موضوعی خاص علاقمندند و می‌خواهند وقتشان را به اشتراک گذاری آن اطلاعات صرف کنند. ضبط پادکست یکی از بهترین روش‌هایی است که خود را به کاربران فردی متخصص معرفی کنید.

 

4. ساخت محصولات آرایشی سازگار با محیط زیست

هر چه بیشتر راجع به تاثیرات مضر برخی از اجزای محصولات آرایشی سنتی آگاه می‌شویم محبوبیت محصولات آرایشی سبز نیز در میان مردم بیشتر می‌شود. محصولات آرایشی سبز جایگزین بهتری هستند و نکته‌ی کلیدی که برای ساخت محصول باید در نظر داشته باشید این است که باید بدون داشتن مواد تشکیل دهنده‌ی مضر به همان اندازه‌ی محصولات آرایشی سنتی تاثیرگذار باشند.

 

5. راه اندازی بلاگ

راه اندازی بلاگ فقط راهی برای به اشتراک گذاشتن افکار و علایقتان با دنیا نیست بلکه می‌تواند استارتاپی پرسود باشد که مورد نیاز افرادی با عقاید فکری مشترک است. این ایده‌ی راه اندازی استارتاپ معمولا به کارآفرینی نیاز دارد که نویسنده‌‌ای باهوش، عکاسی حرفه‌ای و تولیدکننده‌ی محتوایی با مهارت باشد. اگر آماده‌ی چالش هستید پس با تقویت مهارت‌های شخصی خود و علایقتان بلاگی موفق راه اندازی کنید.

در همین رابطه بخوانید: راه هایی برای کاهش هزینه‌های راه اندازی استارتاپ

 

6. هوش مصنوعی (AI)

هر چه به جلو می‌رویم هوش مصنوعی تبدیل به عضو جدایی ناپذیری از زندگی ما می‌شود. راه اندازی استارتاپی در زمینه‌ی هوش مصنوعی می‌تواند شما را به پیشتاز این صنعت در حال رشد تبدیل کند. استارتاپ‌های در حال رشد زیادی در حوزه‌ی تکنولوژی AI در حال راه اندازی هستند بنابراین نیاز است ایده‌ی شما منحصر به فرد و تاثیرگذار باشد. برای ظهور با محصولی قابل عرضه به بازار باید به دنبال مشکلاتی باشید که شرکت‌ها و افراد برای آن‌ها به دنبال راه حل هستند. برای حل این موضوعات می‌توانید استارتاپ هوش مصنوعی خود را راه اندازی کنید.

 

7. تکنولوژی آموزشی (EdTech)

با سازگار شدن بیشتر مدارس به تدریس آنلاین، راه اندازی استارتاپی در زمینه‌ی تکنولوژی آموزشی می‌تواند مسیر تحصیل دانش آموزان را آسان‌تر کند. چه برای کودکان و چه نوجوانان محصولتان باید به بهبود یادگیری آنلاین کمک کند.

با تحقیق بر روی مشکلاتی که امروزه مدارس در نرم افزارهای یادگیری الکترونیکی با آن‌ها مواجه می‌شوند و کار بر روی توسعه‌ی محصولی که نواقص تدریس آنلاین را برطرف می‌کند استارتاپ خود را منحصر به فرد کنید و مسئولیت اجتماعی خود را نشان دهید.

 

8. غذاهای گیاهی

استارتاپ گیاه خواری

با افزایش محبوبیت گیاه خواری و سبک زندگی Vegan، محصولاتی که پایه‌ی گیاهی دارند بسیار محبوب شده‌اند. این بازار به دنبال تنوع در انتخاب خوراکی و زندگی کردن به روش رژیمی ولی به آسانی افراد عادی است. بنابراین اگر می‌توانید محصول یا غذایی را توسعه دهید که نیازهای گیاه خواران را به شیوه‌ای خلاقانه برطرف کند این ایده‌ی استارتاپی خوبی است.

در همین رابطه بخوانید: ۶ چالش اصلی استارتاپ ها در ایران چیست؟

 

9. تولید لباس سازگار با محیط زیست

دنیای مد یکی از پرمصرف‌ترین صنایع در کره‌ی زمین است. اگر ایده‌ی استارتاپی در زمینه‌ی تولید لباس دارید باید سازگار بودن آن با محیط زیست را هم در نظر بگیرید. با ساخت لباس‌های خلاقانه که ماندگاری طولانی دارند و با محیط زیست هم سازگارند استارتاپی در زمینه‌ی تولید پوشاک راه اندازی کنید.

 

10. ون کافه

راه اندازی کافه ون

از مزایای راه اندازی کافه ون نسبت به یک رستوران با خدمات کامل می‌توان به مقرون به صرفه بودن و انعطاف پذیری آن اشاره کرد. علاوه بر این، با دسترسی نداشتن به صرف غذا در محیط بسته ایده‌های بهتری برای صرف غذای مشتریان در فضای باز فراهم می‌شود. با استفاده از این استارتاپ به جای اینکه تلاش کنید مشتریان رابه موقعیت مکانی رستوران خود بکشانید می‌توانید کسب و کارتان را جایی ببرید که مشتریان در آن جا حضور دارند.

 

11. بلاک چین

تکنولوژی بلاک چین حوزه‌ای جدیدی برای استارتاپ‌ها است. این تکنولوژی به اشتراک گذاشتن صورتحساب‌های مالی و داده‌های میان کسب و کارهای مختلف، افراد و نرم افزارها را آسان‌تر کرده است.

راه اندازی استارتاپی در حوزه‌ی بلاک چین باعث می‌شود راهی مناسب برای بهره بردن از تکنولوژی بلاک چین در حل کردن مشکلات پیدا کنید و این مشکلات می‌توانند شامل هر حوزه‌ای از صنایع غذایی گرفته تا صنایع فضا باشند. نکته‌ی اصلی این است که متوجه شویم این تکنولوژی چگونه کار می‌کند و سپس به دنبال حل مشکلات کاربران با استفاده از آن باشیم.

 

12. ساخت بازی ویدیویی

چه خودتان مهارت ساخت بازی ویدیویی را داشته باشید و چه فردی را استخدام کنید که ایده‌ی استارتاپی شما را توسعه بدهد با توجه به اینکه در سال 2018 43 میلیارد دلار صرف بازی‌های ویدیویی شده است این استارتاپ فرصت خوبی برای به دست آوردن موفقیتی بزرگ است.

اینکه برای ساخت بازی ویدیویی از ایده‌ای خلاقانه بهره ببرید و تجربه‌ای منحصر به فرد برای کاربران رقم بزنید بسیار مهم است.

 

13. فضای کار اشتراکی

راه اندازی فضای کار اشتراکی

هر چه افراد بیشتری به دورکاری رو آورده‌اند تقاضا برای اجاره‌ی فضای کار به صورت اشتراکی افزایش یافته است. بسیاری از فضاهای کار اشتراکی کافه تریا، اتاق کنفرانس و دسترسی به اینترنت را برای مشتریانی که به صورت ماهیانه میز کرایه می‌کنند فراهم می‌کنند.

 

14. توسعه سرویس ابری

مثل اکثر صنایع دیگر کلید توسعه‌ی یک نرم افزار به عنوان سرویس ابری (Saas) پیدا کردن مشکل مشتری و حل آن است. ممکن است سرویس نرم افزارتان کاملا حرفه‌ای و همان گونه که می‌خواهید کار کند اما اگر نتواند زندگی افراد را آسان‌تر کند فروش نخواهد داشت. یکی از مزایای اصلی نرم افزار در بستر وب این است که می‌تواند یک مدل استارتاپ ناب (Lean Startup) باشد.

در همین رابطه بخوانید: مراحل راه اندازی کسب و کار مجازی از ایده تا اجرا چیست؟

 

15. ساخت پلتفرم مجازی برگزاری جلسات

در همه‌گیری ویروس کرونا کاربران مجبور شدند بسیاری از جلسات کاری خود را به صورت مجازی برگزار کنند و همچنین نیاز به پلتفرم‌هایی جهت برگزاری جلسات مجازی بیشتر احساس شد.

این پلتفرم می‌تواند شامل هر چیزی از برنامه ریزی و برگزاری جلسات گرفته تا مدیریت همه جانبه و طراحی افزونه‌هایی برای برگزاری جلسات در شرکت‌های بزرگ باشد.

 

16. ساخت اکسسوری‌های هوشمند

اکسسوری‌های هوشمند ایده‌ی منحصر به فرد بعدی است. اولین قدم این است که مشکل مشترک میان افراد را پیدا کنید که و با طراحی اکسسوری آن را حل کنید یا راهی برای حل سریع‌تر مشکل پیدا کنید. قدم بعدی توسعه‌ی پروتوتایپ (Prototype) است و سپس نوبت به تست کاربردی بودن محصول می‌رسد. هر زمان که از علمکرد اکسسوری هوشمندتان راضی بودید آن را وارد بازار کنید.

در همین رابطه بخوانید: همه چیز درباره ی نوشتن بیزینس پلن به زبانی ساده

 

17. فین تک

فین تک یا تکنولوژی‌های مالی به عنوان ابزارهایی برای بازنگری تکنیک‌های مالی قدیمی به کار می‌رود و سرمایه گذاری‌ها و تصمیم‌های مالی را آسان‌تر می‌کند. این ایده‌ی استارتاپی پتانسیل خوبی برای کارآفرینانی است که برای دست یافتنی‌تر شدن امور مالی و سرمایه گذاری ایده‌های خلاقانه‌ای ارائه می‌دهند. بر فرض مثال، نرم افزارهایی که کاربران را مجبور به صرفه جویی مالی کنند یا باعث شوند کاربر مقداری از سرمایه‌ی خود را جهت سرمایه گذاری کنار بگذارد مثال‌هایی از فین تک هستند.

 

18. پلتفرم تامین مالی جمعی

پلتفرم تامین مالی جمعی ابزاری مفید برای کارآفرینان، موسسات خیریه و افرادی است که به دنبال جمع آوری پول در اینترنت و رسیدن به اهداف مالی‌شان هستند. برای ساخت یک پلتفرم تامین مالی جمعی که بتواند با دیگر پلتفرم‌های مورد اعتماد رقابت کند به ایده‌ای منحصر به فرد نیاز دارید یا باید ارزش پیشنهادی داشته باشید که شما را از رقبا متمایز کند.

 

19. هاست ابری

هر چه افراد بیشتری به کار در خانه رو بیاورند تکنولوژی ابری مهم‌تر از قبل خواهد شد. برای راه اندازی استارتاپی با تکنولوژی ابری به سخت افزار (سرور) و نرم افزار (کنترل پنل هاستینگ) نیاز خواهید داشت. در مرحله‌ی دوم هم به یک استراتژی بازاریابی تاثیرگذار نیاز دارید که اعتماد مشتریان را جلب کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که داده‌هایشان در فضایی امن نگه داشته می‌شوند.

 

20. ساخت کوادکوپتر

ساخت کوادکوپتر

امروزه، کوادکوپتر‌ها یا برای هر چیزی از تفریح گرفته تا عکاسی تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زمینه‌ی کوادکوپتر فرصت‌های بسیاری برای کارآفرینان وجود دارد اما برای شروع نیاز است که پرواز با آن را حسابی تمرین کنید و سپس به توسعه و فروش آن بپردازید. زمانی که قصد داشتید کوادکوپتر خود را طراحی کنید، تقاضای مشتریان را در نظر داشته باشید که بتوانید کوادکوپتر مورد نیاز بازار بسازید و محصولتان در بازار محبوب شود.

 

مدیریت تماس‌های استارتاپتان را به دفترشما بسپارید

بعد از اینکه ایده‌ای مناسب پیدا کردید و استارتاپ خودتان را راه اندازی کردید وقت آن می‌رسد که به چالش‌های مختلف کسب و کارتان فکر کنید. یکی از این چالش‌ها تعیین راه ارتباطی درست با مشتریان است. به دلیل اینکه تماس تلفنی سرعت بالایی دارد و همچنین از طریق صوت ارتباط صمیمانه‌ای میان شما و مشتریان ایجاد می‌شود ارتباط تلفنی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارتباط با مشتریان است.

ما  در دفترشما برای آسان کردن فرآیند راه اندازی تلفن گویا اقدام به راه اندازی تلفن گویا در فضای آنلاین کرده‌ایم. برای راه اندازی تلفن گویا از روش معمول نیاز به خرید دستگاه سانترال و تجهیزات گران قیمت است ولی با سرویس نوپا تلفن گویا که ویژه استارتاپ‌ها طراحی شده است با هزینه‌ای بسیار کمتر همان امکانات را در اختیار خواهید داشت. امکاناتی همچون تعریف نامحدود داخلی، تعریف اولویت تماس، ضبط تماس، صندوق صوتی را خواهید داشت و گزارش تماس‌ها نیز به صورت آنلاین در پرتال دفترشما قابل دسترسی است.

 

چه ایده‌های کاربردی دیگری برای راه اندازی استارتاپ می‌شناسید که در مقاله به آن‌ها اشاره نشده است؟

 

مقالات بیشتری در رابطه با استارتاپ:

۷ درس مهم از استارتاپ‌هایی که شکست خوردند

۵ کاری که باید برای داشتن استارتاپی موفق انجام دهیم

بهترین روش‌های تامین سرمایه‌‌ی استارتاپ در ایران