دلیل قطعی موقت تلفن دفاتر کار مجازی چه بود؟

سرویس‌های تمامی دفاتر کار مجازی چند روز از سوی مخابرات قطع شد. دلیل قطع این سرویس ها چه بود و دفترشما چه پیگیری هایی برای رفع آن انجام داد؟

از ظهر روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه اختلال‌ در خطوط تلفن دفتر کار مجازی مشاهده شد. در همان ساعات اولیه مشخص شد که این اختلال دلایل غیر فنی دارد و از سوی مخابرات است. واحد روابط عمومی دفترشما در همان ساعت اولیه از طریق پیامک و ایمیل و تلگرام از مشترکین برای اختلال پیش آمده عذرخواهی کرد.

با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که خطوط تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دفتر کار مجازی بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی قطع شده است. با تماس‌ها، پیگیری‌ها و مراجعه‌های حضوری که در همان روز و روز شنبه ۲۱ بهمن ماه انجام دادیم، معلوم شد که مسدودسازی خطوط به دلیل الزام مخابرات به تدوین قوانین جدید فعالیت‌های دفاتر کار مجازی است.

با توجه به تعطیلات آخر هفته و تعطیلی روز ۲۲ بهمن پیگیری‌های اداری به کندی پیش می‌رفت ولی با اطلاع وزیر ارتباطات و مراجعات حضوری مدیران دفاتر کار مجازی خوشبختانه شماره تلفن‌ها از صبح روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه وصل شد.

با این وجود، مسدودسازی تلفن‌ها بدون اطلاع قبلی مخابرات، باعث نگرانی هزاران استارتاپ و کسب و کارهای نوپایی بود که از خدمات دفتر کار مجازی استفاده می‌کنند و از قطع تماس‌هایشان خسارت دیدند.

خبر قطع تلفن دفاتر کار مجازی در رسانه‌ها

اختلال در کار استارتاپ‌ها به دلایل نو بودن شکل فعالیت شان و ضعف قوانین چیز جدیدی نیست. پیش از این هم شاهد مسدودسازی بدون اطلاع و چند روزه کسب و کارهای نوین در حوزه خدمات مالی یا خدمات کاریابی و…بودیم و این بار قرعه به نام دفاتر کار مجازی افتاد.

بیشتر بخوانید: اعتراض کارآفرینان به مسدودسازی سایت برخی استارتاپ‌ها

اما مسدودسازی خطوط از چشم رسانه‌های تخصصی کشور دور نماند و شنبه پرس، دیجیاتو، اسکان نیوز و …در نقد این اقدام شتاب زده نوشتند.

سایت دیجیاتو در دفاع از دفاتر کار مجازی نوشت:

«شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات چند سال است که با اخذ مجوزهای لازم به رشد کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کنند. کسب‌وکارهایی که توان پرداخت هزینه‌های یک دفتر رسمی و یا استخدام کارمندان به صورت تمام وقت را ندارند و بسیاری از مردم هم به عنوان منشی‌های مجازی این سامانه‌ها، توسط این سیستم شغلی به صورت دورکاری پیدا کرده‌اند.

 

دفترکار مجازی

سایت دیجیاتو در دفاع از دفاتر کار مجازی

بر اساس مطالب مندرج شده در سایت مخابرات، خطوط دفتر کار مجازی مطابق مقررات مخابرات ایران به کاربر واگذار می‌شود و حتی از امنیت بیشتری نسبت به خطوط تلفن ثابت معمولی برخوردار هستند چرا که یک لایه امنیتی هم روی خطوط قرار داده می‌شود تا قابلیت ضبط و بایگانی کردن آنها وجود داشته باشد.»

شنبه پرس رسانه اختصاصی استارتاپها “قطعی ناگهانی تمام خطوط تلفن دفاتر کار مجازی” را تیتر کرد

و خبر قطع تلفن دفاتر کار مجازی را اینگونه منتشر کرد: «با این اختلال می‌توان گفت صدها استارتاپ، در این مدت قادر به کار نیستند. دقیقا مانند مشکلی که چندوقت پیش برای فین‌تک‌ها اتفاق افتاد و برای مدتی بدون هیچ اطلاع قبلی قادر به ارائه خدمات نبودند. با توجه به تعطیلات ۵شنبه و جمعه و تعطیلی پیش‌رو می توان گفت این تعطیلی که حداقل چند روز ادامه دارد، باعث ضرر بسیار زیادی به این نوع کسب‌وکار شده است.»

سرویس تلفن گویا دفتر شما

قطعی ناگهانی تمام خطوط

اسکان نیوز رسانه دیگری بود که به این موضوع پرداخت و نوشت: «استارتاپ‌ها، مشاغل خانگی، مشاوران در حوزه‌های مختلف، فریلنسرها، عرضه‌کنندگان خدمات آنلاین، خرده‌فروشان اینترنتی و همچنین شرکت‌هایی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند از مشتریان عمده دفاتر کار مجازی هستند که اکنون با قطع شدن شماره تماس‌هایشان با اختلال جدی در کسب و کار خود مواجه هستند»

به نوشته این رسانه: «دفاتر مجازی در سراسر جهان سالهاست که به فعالیت رسمی و قانونی خود ادامه می‌دهند و در ایران نیز در راستای توسعه کارآفرینی، شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه ورود کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری توانسته‌اند مشکلات کارآفرینان جوان را حل کنند.»

«دفتر شما» چه مجوزها و حامیانی دارد؟

شاید مرور مجوز ها و حامیان دفتر شما که لوگوی آن‌ها در صفحه نخست سایت قرار داد خالی از لطف نباشد و این سوال را به وجود بیاورد که چرا یک نهاد فرادست با تصمیم ناگهانی و بدون اطلاع قبلی موجب ضرر و زیان هزاران کسب و کار ایرانی شود؟

مجوزها و حامیان نشان دهنده اعتبار یک شرکت است. شرکت عزم داده پردازان با نام تجاری «دفتر شما» یک شرکت دانش بنیان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که خدمات دفتر کار مجازی به مشتریان عرضه می‌کند، این شرکت به شماره ثبت ۲۲۴۳۹۸ از شورای عالی انفورماتیک مجوز دارد. برند «دفتر شما» برندی خوشنام با بیش از پنج سال تجربه در ارائه خدمات دفتر کار مجازی است. «دفتر شما» با دریافت مجوزها، تاییدیه ها و امضای تفاهم نامه های مختلف سعی در عرضه بالاترین کیفیت خدمات ارتباطی دفتر کار مجازی و ترویج فرهنگ دورکاری دارد.

برخی از این گواهینامه ها عبارتند از:

  • مجوز فعالیت به شماره ۲۱۰۱۱۶۱۲ توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران
  • گواهی نامه ثبت علامت «دفتر شما» به شماره ۲۰۷۳۳۰ توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • حمایت و پشتیبانی از فعالیت «دفتر شما» به شماره ۹۴۸۰۸/۲ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • سند تفاهم نامه همکاری به شماره ۱۹۵۰۰۷/۱۸۰ توسط پارک علم و فناوری
  • مجوز فعالیت فروشگاه های الکترونیکی به نام اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت معدن و تجارت.

این دفتر در صورت تدوین قوانین و مقررات و مجوزهای جدید از سوی مراجع ذی‌صلاح هم خود را ملزم به رعایت فوری آن می‌داد.

بیشتر بخوانید: چرا دفتر کار مجازی امن تر است

تجربه کاربران دفترشما چه بود؟

از همان ساعات اول اختلال در خطوط دفتر شما به مشترکین پیامک و ایمیل شد و پس از وصل شدن خطوط هم خبر رفع مشکل بلافاصله از همین طریق اطلاع داده شد ولی بسیاری از مشترکین با ارسال ایمیل و یا درج کامنت در شبکه های اجتماعی اعتراض خود را از قطع بی اطلاع خطوط اعلام کردند.

 این تصمیم از بالا  و بدون مشورت و بررسی منجر به نارضایتی و ضرر هزاران کسب و کار ایرانی شد و دفترشما با وجود آنکه نقشی در این مسدودسازی چند روزه نداشته ولی خود را موظف می‌داند که بار دیگر از مشترکین عذرخواهی کند و در جبران و استیفای حق استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا بکوشد.

اگر این اتفاق کسب و کار شما را هم با اخلال مواجه کرد برایمان در کامنت از تجربه خود بنویسید.