بازاریابی شروع به بمباران کردن مشتریان با تبلیغات بی فایده‌ای که جلب توجه کنند نیست. یک فرآیند کامل است که مرحله به مرحله برای به دست آوردن نتایج ملموس پیش می‌رود.

بنابراین چگونه کسب و کارتان را بازاریابی می‌کنید؟ شما فقط می‌توانید با برنامه ریزی آن را انجام دهید. به عبارت دیگر، شما با راه اندازی یک کمپین بازاریابی موفق کسب و کارتان را بازاریابی می‌کنید و آگاهی از برند ایجاد می‌کنید.

سوال این اصلی است که کمپین بازاریابی چیست و مراحل راه اندازی آن چگونه است؟ که این چیزی است که قرار است در مقاله راجع به آن صحبت کنیم.

کمپین بازاریابی چیست؟

یک کمپین بازاریابی به زبان ساده‌تر راهکاری است که کسب و کار جهت بازاریابی و تبلیغ برند، محصول یا سرویس استفاده می‌کند. کسب و کار یک کمپین بازاریابی را پیاده سازی می‌کند که ممکن است از کانال‌های بازاریابی متعددی مثل شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، ایمیل، بیلبورد و … به صورت همزمان استفاده کند.

به هر حال نکات مهمی در رابطه با کمپین بازاریابی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

کمپین بازاریابی شبیه به استراتژی بازاریابی نیست. استراتژی بازاریابی عبارت کاملا متفاوتی است که یک طرح کلی از اقدام برای برآورده کردن نیازهای بازاریابی است. از سوی دیگر یک کمپین بازاریابی بخشی از استراتژی بازاریابی هر استارتاپ است.

برخی از نکات راجع به کمپین بازاریابی:

  • برای هر کمپین بازاریابی بودجه خاصی وجود دارد.
  • همیشه نتیجه‌ی دلخواه را هدف گذاری می‌کند.
  • از همه مهم‌تر، تاریخ شروع و تاریخ پایان دارد.

حال که با تعریف کمپین بازاریابی آشنا شدید. بیایید به بخش بعدی یعنی مراحل پیاده سازی کمپین بازاریابی برای کسب و کارتان نگاهی بیندازیم.

در همین رابطه بخوانید: پرسونای مخاطب چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

مراحل پیاده سازی کمپین بازاریابی چگونه است؟

مراحل پیاده سازی کمپین بازاریابی

همان طور که قبل‌تر اشاره کردم، یک کسب و کار برای به دست آوردن بعضی از اهداف سازمانی‌تر کمپین بازاریابی خود را اجرا می‌کند. این بدین معنی است که اولین مرحله در روند تعیین کردن این است که چه چیزی همراه برند منتشر می‌شود.

یک اشتباه مشترکی که دیجیتال مارکترها در  این مرحله مرتکب می‌شود تنظیم اهداف کلی است. بر فرض مثال ما می‌خواهیم میزان سود خود را با استفاده از کمپین بازاریابی افزایش دهیم یک هدف کلی است.

ولی اینکه با این کمپین می‌خواهیم فروش خود را در دوماه آینده 20 درصد افزایش دهیم هدف خاص‌تری است.

به طور کلی کسب و کارها کمپین بازاریابی را به منظور اهداف زیر پیاده سازی می‌کنند:

  • تبدیل لیدهای بیشتر
  • به دست آوردن توجه عمومی
  • ایجاد آگاهی از برند
  • افزایش فروش
  • جمع آوری بازخورد مشتری
  • راه اندازی محصول یا سرویس جدید

 

1. مخاطبان هدف خود را بشناسید

چنانچه شما کسب و کارتان را راه اندازی کرد‌ه‌اید یا یک محصول جدید را به پایگاه مشتریان موجود معرفی کردید باید یک سری کارها بر روی اینکه چه کسانی را مورد هدف قرار گرفته اید انجام دهید. بر فرض مثال، اگر یک کسب و کار جدید راه اندازی کرده‌اید باید متوجه شوید مخاطب هدفتان واقعا به چه چیزهایی نیاز دارد. آیا واقعا به محصول شما نیاز دارند یا سعی می‌کنید محصول را به آن‌ها تحمیل کنید؟

از طرفی دیگر، اگر محصول یا سرویس جدید راه اندازی می‌کنید سعی کنید مشتریان موجود را تشویق کنید یا آگاهی از برند ایجاد کنید، در واقع شما باید مشتریان موجودتان را مورد بررسی قرار دهید.

برخی از عواملی که برای درک مخاطب هدف باید در نظر داشته باشید:

  • سطح درآمد
  • نیازها
  • علایق
  • سن
  • جنسیت
  • الگوهای خرید
  • سطح تحصیلات

در همین رابطه بخوانید: بازاریابی آفلاین یا سنتی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

 

2. بودجه‌ی کمپین خود را تنظیم کنید

یک ایده‌ی خوب همیشه کاربردی است و پیاده سازی آن نیز آسان است. اگر با یک ایده ظاهر شدید اما پیاده سازی آن از توان مالی شما خارج بود بی فایده است. گذشته از آن، شما نیاز دارید نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظار از کمپین بازاریابی را در نظر بگیرید.

عامل مهم دیگری که نیاز است در نظر بگیرد قدرت خرید مخاطبان شما است. باید مشخص کنید میانگین مخارج مشتری شما چقدر است. به طور خلاصه، یک کمپین بازاریابی موفقیت آمیز همیشه یک نرخ بازگشت سرمایه خوبی را هدف گذاری می‌کند. نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند به شکل لیدهای بیشتر، آگاهی از برند بهتر، نرخ نگهداشت مشتری و … باشد.

 

3. کانال‌های ارتباطی خود را انتخاب کنید

انتخاب کانال‌های ارتباطی برای پیاده سازی کمپین بازاریابی خود به مخاطبان هدف شما بستگی دارد. ممکن است یک کمپین بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ بر اساس اهداف کمپین از یک تا چندین کانال ارتباطی استفاده کند. اگرچه، شما نیاز دارید راجع به دو چیز اطمینان حاصل کنید:

کدام کانال ارتباطی بیشترین استفاده را توسط مخاطبان هدف دارد؟ مثلا اکثر نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و اگر آن‌ها مورد هدف شما هستند تمرکز اصلی شما باید بر روی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی باشد. همین طور افراد سن بالا وقت خود را به تلویزیون، روزنامه، رادیو و … صرف می‌کنند پس باید بر این اساس انتخاب کنید.

آیا منابع کافی برای بازاریابی محصول یا برندتان در کانال‌های ارتباطی خاص دارید؟ تفاوت زیادی بین راه اندازی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد وجود دارد.

در همین رابطه بخوانید: اهمیت قیف فروش در بازاریابی و تحول کسب و کار

 

4. محتوای خود را طراحی کنید

حال که مخاطبان هدف خود را می‌شناسید و چیزی که می‌خواهید را بگویید زمان تصمیم گیری راجع به این است که چگونه می‌خواهید پیام خود را به مخاطبان منعکس کنید؟ یک نکته اینکه پیامتان باید با مخاطبان سازگار باشد و راجع به ترجیحات، علایق، نیازها، تجربیات، مشکلات و … صحبت کنید.

از همه مهم‌تر شما باید راجع به اینکه چگونه محصول یا سرویس شما به آن‌ها کمک می‌کند حرف بزنید. شروع به سخنرانی راجع به خصوصیات محصول خود نکنید. به جای آن بر روی مزایای آن برای مشتریان بالقوه تمرکز کنید.

برخی از نکات مفید برای طراحی پیام:

  • صریح باشید؛ با کلمات کمتری منظور را برسانید
  • از تصاویر جذاب و تاثیرگذار در پیام خود استفاده کنید
  • همیشه از کال تو اکشن استفاده کنید
  • درباره‌ی مزایای محصول صحبت کنید
  • تخفیف‌ها و تبلیغات خود را برجسته کنید

 

5. کمپین بازاریابی را رصد کنید

حال وقت آن است چیزی که برای آن برنامه ریزی کرده بودید را پیاده سازی کنید و کمپین بازاریابی خود را راه اندازی کنید.

البته که کارتان همین جا تمام نمی‌شود و اینکه به طور منظم آن را رصد کنید نیز مهم است. البته شما قصد داشتید به اهداف سازمانی خود با استفاده از کمپین بازاریابی دست پیدا کنید.

بنابراین نیاز دارید رصد کنید چگونه کار می‌کند. آیا همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود؟ آیا مغایرت‌هایی وجود دارد؟ بهتر است به جای اینکه منتظر نتایج نهایی باشید نقاط عطف کمپین بازاریابی خود را تعیین کنید.

در همین رابطه بخوانید: بازاریابی مناسبتی چیست و چه تاثیری روی افزایش فروش دارد؟

 

6. نتایج را آنالیز کنید

اگر به نقطه عطف یا تاریخ پایان از پیش تعیین شده‌ی کمپین خود رسیدید، وقت آن است که نتایج را آنالیز کنید. بدیهی است که شما نتایج نهایی را با چیزی که در ابتدا برنامه ریزی کردید مقایسه خواهید کرد.

اگر کمپین بازاریابی شما به هدفی که می‌خواستید دست پیدا کرد یا حتی به آن نزدیک شد یک کمپین موفقیت آمیز بوده است.

همچنان نیاز است سوالات مهم دیگری مثل سوالات زیر را مطرح کنید:

  • کدام روش برای دست یابی به هدف مفیدتر بود؟
  • خلاهای سرتاسر کمپین بازاریابی چه بود؟
  • واکنش مشتریان نسبت به کمپین بازاریابی چه بود؟ آیا آن را دوست داشتند؟ اگر نداشتند مشکل چه بود؟
  • آیا در طول برنامه ریزی یا مرحله پیاده سازی اشتباهی کرده‌اید؟