موفق‌ترین کارآفرینان از تحقیقات بازار برای همراه بودن با ترندهای بازار، تصمیم گیری بهتر در کسب و کار و نگه داشتن مزیت رقابتی شرکت خود استفاده می‌کنند.

بدون درنظر گرفتن اینکه در حال راه اندازی کسب و کارتان هستید یا اینکه آن را قبلا بنیان گذاری کرده‌اید و مشغول توسعه‌ی آن هستید، وجود تحقیق بازار برای درک بازار هدف و افزایش فروش لازم است.

تحقیق بازار چیست؟

تحقیق بازار به جمع آوری و آنالیز اطلاعات راجع به مشتریان، رقبا و تاثیرگذاری برنامه‌های بازاریابی می‌گویند. علاوه بر اینکه تحقیق بازار برای هر کسب و کار ضروری است برای افزایش سود کسب و کارها نیز مفید است. در واقع اطلاعات دقیقی است راجع به بازار، مشتریان و رقبا که باعث موفقیت کسب و کار می‌شود.

در ادامه به جاهایی که تحقیق بازار می‌تواند به ساخت یک استارتاپ موفق به شما کمک کند اشاره خواهم کرد.

در همین رابطه بخوانید: استراتژی کسب و کار چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

 

تاثیر تحقیقات بازار بر موفقیت کسب و کار

1. بهبود برندینگ

بسیاری از شرکت‌ها کنترل خوبی بر برندشان ندارد. آن‌ها از خودشان می‌پرسند: چگونه مشتری باید ما را درک کند؟ چگونه برندمان از رقبا بهتر باشد؟

شما می‌توانید برای بهبود برندینگ خود از تحقیق بازار با جستجو در رابطه با موضوعات زیر استفاده کنید:

  • آگاهی از برند – آیا مشتریان با برندتان آشنا هستند و از آن آگاهی دارند؟
  • مقایسه رقابتی – مشتریان شرکت شما را در مقایسه با رقبا چگونه می‌بینند؟
  • شخصیت دادن – چه مشخصات و رفتارهایی را مشتریان برای برندتان تصور می‌کنند؟

شما می‌توانید همچنین برای جمع آوری بازخورد در رابطه با بازاریابی محتوا مثل لوگو، بروشور، وبسایت و … از مشتریان نظرسنجی کنید. تحقیق بازار معمولا با استفاده از مصاحبه‌ی مشتریان صورت می‌گیرد.

از این روش، شما می‌توانید به صورت عمیق در موضوعات مختلف جستجو کنید و از شرکت کنندگان بازخورد بگیرید. این نتایج در توسعه‌ی موقعیت برند و بهبود دارایی‌های بازاریابی به شما کمک خواهد کرد.

 

2. مشتری‌های خود را بهتر درک می‌کنید

برخی اوقات کارآفرینان به اطلاعات بهتری از اندازه‌ی بازار، مشتریان هدف و چگونگی دست یابی به آنان نیاز دارند. ما اخیرا مطالعه‌ای را برای یک مشتری که یک محصول جدید آشپرخانه را توسعه داده بود کامل کردیم و می‌خواستیم یک دید کلی به بازار هدفش را به دست بیاوریم. برخی از سوالاتی که جهت شناخت پرسونای مخاطب آن کسب و کار به کار گرفتیم را در ادامه آورده‌ام:

  • چند سال دارند؟
  • مرد هستند یا زن؟
  • مجرد هستند یا متاهل؟
  • آیا فرزند دارند؟
  • کجا زندگی می‌کنند؟
  • سطح تحصیلات آن‌ها چیست؟
  • از چه نوع شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند؟

یک پرسشنامه جهت پاسخگویی 1000 نفر از مشتریان طراحی کرده‌ایم. این نوع از مطالعه‌ی مشتری به ما کمک می‌کند مشخصات مخاطب هدف را درک کنیم بنابراین می‌توانیم موقعیت متمرکز برند را توسعه دهیم.

با تمرکز بر تلاش در بازار هدف درست شما می‌توانید نتایج سریع‌تری ببینید، تاثیرگذاری را بهبود دهید و عملکرد کلی بهتری از کمپین‌های بازاریابی خود داشته باشید.

در همین رابطه بخوانید: تحقیق بازار چیست و چرا باید انجام شود؟

 

3. تاثیرگذاری بازاریابی خود را می‌سنجید

بسیاری از کارآفرینان می‌خواهند عملکرد بهتری در تبلیغ شرکت‌ و ایجاد فروش داشته باشند. تحقیق بازار می‌تواند با فراهم کردن اطلاعات راجع به تاثیرگذاری فعالیت‌های بازاریابی به شما کمک کند.

شما می‌توانید مطالعاتی را برای جمع آوری بازخورد از مشتریان و احساسشان نسبت به پیام‌های بازاریابی خود طراحی کنید. همچنین می‌توان آگاهی مشتری و واکنشش نسبت به کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی را اندازه گرفت.

جمع آوری این نوع از داده می‌تواند واقعا به افزایش حداکثری بودجه بازاریابی‌تان با کمک به طراحی بازاریابی که که با مخاطبان شما سازگاری داشته باشد کمک کند.

 

4. فرصت‌های جدید کشف می‌کنید

فرصت های کسب و کار

تحقیق بازار می‌تواند به شما کمک کند فرصت‌های جدید بازار که ممکن است برای شرکت شما در دسترس باشند را تشخیص دهید. این موضوع می‌تواند به تشخیص مناطق جغرافیایی مناسب برای توسعه یا تست آمادگی بازار برای محصول یا سرویس جدید به شما کمک کند.

بر فرض مثال، شما به دنبال راه اندازی یک سوپرمارکت جدید هستید و نیاز به پیدا کردن موقعیت جغرافیایی درست دارید. یا ممکن است برای تغییر کانال پخش خود برنامه ریزی کنید و به تعیین اینکه چگونه این تصمیم بر روی پایگاه مشتریان شما تاثیر خواهد گذاشت نیاز دارید.

جهت پاسخگویی به این سوالات، شما می‌توانید داده‌ی موجود از منابع مختلف و منابع مربوط به هر صنعتی را آنالیز کنید. این داده‌ها نگرش شما نسبت به موضوعات را ایجاد می‌کند:

  • اندازه بازار
  • مشخصات جمعیت شناختی مشتریان
  • آمار سهم بازار
  • پویایی بازار
  • تامین کنندگان عمده‌ی بازار
  • رقبای کلیدی
  • داده‌های کلی بازار مثل تعداد شرکت‌ها و توزیع جغرافیایی آن‌ها

در همین رابطه بخوانید: نیچ مارکت چیست و چه مزایایی دارد؟

 

5. نگرشی نسبت به ویژگی‌های محصول ایجاد می‌شود

اگر محصول جدیدی ارائه دادید یا در حال بهبود محصول موجود هستید می‌خواهید بررسی کنید که آیا محصولتان ویژگی‌ها و بسته بندی مناسب را دارد یا خیر. تحقیق بازار نگرشی نسبت به شرکت ایجاد خواهد کرد که می‌توان قبل از اینکه هزینه‌های گران تولید به شما تحمیل شود برای بهبود محصولات از آن استفاده کرد.

زمانی که تحقیق بازار جدیدی طراحی می‌کنید، بازخورد مشتریان را در یک پروتوتایپ جمع آوری کنید. همچنین داده‌های واکنش مشتری نسبت به محصول و ویژگی‌های آن را جمع آوری کنید که شامل ویژگی‌های محصول، طراحی، کاربردی بودن، رنگ‌ها، بسته بندی و متغیرهای دیگر می‌شود.

البته می‌توانید راجع به اینکه مشتریان چگونه این محصول را می‌خرند هم پرس و جو کنید که نگرشی نسبت به برنامه‌ی توزیع داشته باشید. همچنین می‌توان واکنش‌های مشتریان نسبت به پیام‌های بازاریابی، ساخت محتوا و ایده‌هایی که برای راه اندازی محصول وجود دارد را نیز بررسی کرد.

معمولا تحقیق بازار از تحقیق کیفی شروع می‌شود چون این شکل گفت و گو اجازه می‌دهد بازخورد عمیق‌تری از مشتریان بگیریم. اگر امکان پذیر بود می‌توانید یک پروتوتایپ یا نمونه‌ای از محصول را برای مشتریان ایجاد کنید که آن را لمس کنند و از آن استفاده کنند. بعد از این، بینش‌های تحقیق را با نظرسنجی جامعی از مخاطبان مشابه اما در نمونه‌ای بزرگ‌تر اعتبارسنجی کنید. با انجام این کار، اطلاعات ارزشمندی برای تصمیم گیری غیررسمی در نهایی سازی کانسپت یا طراحی محصول خواهید داشت.