در این مقاله 8 تا از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در دنیا و برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ موفق ایرانی را بررسی خواهیم کرد. با این ابزارها می‌توانید استراتژی بازاریابی خود را بهبود دهید و به رشد کسب و کار خود کمک کنید.

برنامه ریزی، ایجاد و پیاده سازی کمپین بازاریابی می‌تواند برای استارتاپ‌ها چالش برانگیز باشد. نه تنها به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز دارد بلکه ممکن است حتی نیاز به استخدام نیروی جدید باشد. این جا است که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به کار می‌آیند. در ادامه‌ی مقاله اینکه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارند را برایتان توضیح خواهم داد و بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را معرفی خواهم کرد.

ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برنامه‌ها و نرم افزارهایی هستند که برای برنامه ریزی، مشارکت و پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کنند.

چه بخواهید یک کمپین بازاریابی را برنامه ریزی کنید یا یک دستیار دیجیتالی برای شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و چه قصد داشته باشید نتایج را رصد کنید ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به کمک شما خواهند آمد.

در همین رابطه بخوانید: بهترین روش و ابزارهای تبلیغات آنلاین کدامند؟

 

چرا استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

این روزها، مشتریان نمی‌خواهند محصولی به آنان فروخته شود بلکه می‌خواهند راجع به آن محصول اطلاعات مفیدی را کسب  کنند. اگر فکر می‌کنید که این موضوع صرفا برای فروشگاه‌های اینترنتی صدق می‌کند، سخت در اشتباهید. حتی در خرید حضوری هم 83 درصد از خریداران از پیش به صورت آنلاین تحقیق کرده‌اند.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک ضروری هستند چون بدون نیاز به استخدام نیرو فعالیتشان در فضای آنلاین را توسعه می‌دهد. با این ابزارها بدون داشتن تجربه و مهارت کافی می‌توانید کمپین‌های بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین خود را برنامه ریزی و اجرا کنید.

 

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

در ادامه 8 تا از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب و کارتان را برایتان آورده‌ام.

1. هاب اسپات (HubSpot) – بازاریابی درون گرا

بازاریابی درون گرا برای با قرار گرفتن در جاهایی که مخاطبان حضور دارند به جذب مشتریان کمک می‌کند. همچنین تمرکز زیادی بر محتوا و رضایت مشتریان دارد، بنابراین مخاطبان به حامیان شما تبدیل خواهند شد.

هاب اسپات یک ابزار بازاریابی مناسب است که همه‌ی محتوا و داده‌ها را در یک جا نگه می‌دارد. با این پلتفرم می‌توانید بلاگ و شبکه‌ی اجتماعی خود را مدیریت کنید، بر روی سئو تمرکز کنید و فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود را رصد کنید. علاوه بر این، می‌توانید آن را با نرم افزار فروش خود ادغام کنید که با استفاده از رصد ایمیل‌ها، مدیریت اسناد فروش، ارسال پیوسته‌ی ایمیل و مدیریت ارتباطات در CRM روابط خود با مشتریان را بهبود می‌دهید.

در همین رابطه بخوانید: موثرترین راه‌های ارتباط با مشتری برای صاحبان کسب و کار

 

2. گوگل آنالیتیکس – آنالیز وب و بازاریابی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کمپین بازاریابی اندازه گیری سنجه‌های کلیدی (Key Metrics) است.

گوگل آنالیتیکس برای آگاه شدن از اینکه چه کسی وبسایت شما را بازدید کرده و چه استراتژی‌ بهترین کارایی را دارد یک بررسی اجمالی از ترافیک وبسایتتان را ارائه می‌کند. بیایید فرض کنیم که شما ترافیک با قابلیت تبدیل بالایی از یک کمپین اینستاگرامی گرفتید. قطعا در آینده قصد دارید بودجه‌ی بیشتری به تبلیغات در اینستاگرام اختصاص دهید.

البته نیاز ندارید که دقیقا بدانید برای شروع چه کاری انجام دهید اما هر چه زودتر آن را فعال کنید بهتر است چون شروع به جمع آوری اطلاعات ارزشمندی می‌کند که می‌توانید از آن در بازاریابی استفاده کنید.

در همین رابطه بخوانید: KPI یا شاخص کلیدی عملکرد چیست و چگونه تعیین می‌شود؟

 

3. گوگل ادز – تبلیغات کلیکی آنلاین

تمام تبلیغاتی که در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل می‌بینید مربوط به گوگل ادز است. گوگل ادز شامل تبلیغات مبتنی بر متن در نتایج جستجو، تبلیغات بنری در وبسایت، تبلیغات در یوتیوب یا لیست محصولات در نتایج جستجو می‌شود.

با استفاده از گوگل ادز می‌توانید هر چیزی که مربوط به تبلیغات آنلاین می‌شود را مدیریت کنید. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد کلمه کلیدی خاص یا موقعیت مکانی و دستگاه کاربران را مورد هدف قرار دهید. به همین دلیل است که راهی فوق العاده  برای جذب مشتریان بالقوه در وبسایت است. همچنین برای تبلیغات آنلاین می‌توانید از ابزارهای تبلیغات آنلاین ایرانی مثل یکتانت و تپسل استفاده کنید.

در همین رابطه بخوانید: سئو یا گوگل ادز؛ کدام مناسب کسب و کار من است؟

 

4. BuzzSumo – بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

ابزار مدیریت شبکه اجتماعی

این ابزار بازاریابی محتوا به شما کمک خواهد کرد که استراتژی محتوایی خود را ارتقا دهید. BuzzSumo حتی به رصد عملکرد محتواهایتان نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر این، می‌توانید در جهت تشخیص بهترین اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی برای همکاری با آن‌ها از آن استفاده کنید. جدا از اینکه کدام بیشترین فالوو و لایک را دارند شاخص‌های مفیدی را آنالیز می‌کند که می‌توانید اینفلوئنسر مناسب برای کسب و کارتان را پیدا کنید و همکاری خوبی را با او شروع کنید.

از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توان به نوین هاب و نوین باکس اشاره کرد.

 

5. Ahrefs – تحقیق کلمات کلیدی و آنالیز رقبا

AHREFS ابزار سئوی مناسبی برای هر دو گروه یعنی مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها است. نه تنها به شما کمک می‌کند که رتبه وبسایت خود در موتورهای جستجو را بالا ببرید، بلکه نحوه‌ی چگونگی انجام این کار را نیز به شما نشان خواهد داد. ابزارهایی را برای بهینه کردن وبسایت و درک مشتریان، رقبا و بازاری که در آن فعالیت می‌کنید را ارائه می‌کند. همچنین رتبه‌ی شما در طول مسیر را رصد می‌کند.

در ابزارهای ایرانی آنالیز سئو جت سئو و KWRank مناسب هستند.

 

6. اسلک – ارتباطات و مشارکت تیم

می‌خواهید زمان بیشتری ذخیره کنید؟‌ برای تسریع و بهتر شدن ارتباطات درون تیمی اسلک ابزار فوق العاده‌ای است. از آن جایی که می‌توانید پیام‌های فوری طولانی بفرستید بسیار سریع‌تر از ایمیل عمل می‌کند. در برخی موارد حتی نیازتان برای برگزاری جلسات آنلاین را رفع می‌کند.

استفاده از اسلک کاملا رایگان است و می‌توانید برای ارسال پیام به افراد‌، گروه‌ها و کانال‌ها از آن استفاده کنید.

در همین رابطه بخوانید: با این ۱۵ نکته کسب و کار موفق داشته باشید

 

7. HootSuite – برنامه ریزی شبکه‌های اجتماعی

Hootsuite ابزار دیجیتال مارکتینگ برای شبکه‌های اجتماعی است که به ساخت، برنامه ریزی و رصد پست‌ها کمک می‌کند. این پلتفرم ابزار خارق العاده‌ای برای مشارکت تیمی است و به شما کمک خواهد کرد دیدی یکپارچه به عملکرد برندتان در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، حساب کاربری خود را مدیریت کنید و به کامنت‌ها و پیام‌های مشتریان بالقوه پاسخ دهید.

همچنین HootSouite عملکرد محتوا در کانال‌های مختلف را مقایسه می‌کند بنابراین می‌توانید پست‌هایی که مورد توجه اکثر مخاطبان قرار می‌گیرد را تشخیص دهید.

 

8. MailChimp – ایمیل مارکتینگ

بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ از روش‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ است. با میل چیمپ می‌توانید ایمیل‌های برندتان را بسازید و ارسال کنید، لندینگ پیج بسازید و حتی تبلیغات دیجیتالی طراحی کنید. در واقع میل چپمپ ابزاری بیشتر از ارسال خبرنامه‌ی ایمیلی هفتگی یا ماهانه است. همچنین این ابزار ایمیل مارکتینگ امکاناتی را ارائه می‌کند که می‌توانید در هر مرحله از سفر مشتری از آن‌ها بهره ببرید.

اگر قصد استفاده از ابزارهای ایرانی ایمیل مارکتینگ دارید نجوا و پاکت گزینه‌های خوبی هستند.

در همین رابطه بخوانید: هک رشد چیست و چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟

 

نتیجه گیری

حال که با بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهت رشد کسب و کارتان آشنا شده‌اید می‌توانید برای طراحی کمپین بازاریابی خود بر روی این ابزارها حساب کنید.

مورد دیگری که به رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد داشتن راه ارتباطی مناسب با مخاطبان است. ارتباط تلفنی به دلیل انتقال صدا و سرعتی که دارد از ابزارهای ارتباطی دیگری مثل تیکت، چت آنلاین و فرم تماس با ما مناسب‌تر است. نحوه‌ی مدیریت مکالمه تاثیر زیادی در شکل گیری تصور مشتریان که از برند شما در ذهن مخاطبان دارد بنابراین در صورتی که مشکل مشتری حل نشود یا حس بدی در تماس تلفنی به او القا شود ممکن است به سراغ رقبایتان برود.

تیم دفترشما در جهت رفع این مشکل برای پاسخگویی به تماس‌های کسب و کارهای ایرانی از کارشناسان ارتباط با مشتری با تجربه و حرفه‌ای خود استفاده می‌کند. کافی است دستورالعمل و اطلاعات کافی را در پرتال آنلاین دفترشما قرار دهید تا منشی‌های ما همان گونه که می‌خواهید به تماس‌هایتان پاسخ دهند.

همچنین با استفاده از سرویس منشی مجازی دفترشما حتی امور اداری مثل ارسال فکس، انتقال تماس، پیگیری مشکل مشتریان و … را به کارشناسان ما بسپارید.

 

چه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دیگری می‌شناسید که به رشد کسب و کار کمک می‌کند؟